Wednesday, January 1, 2014

V dnešní části seriálu o historii esa 2012 výpočetní techniky i o historii vývoje her si popíšeme da


Root.cz  »  Hry  »  Historie vývoje počítačových her (85. část klasické střílečky osmdesátých esa 2012 let III) Historie vývoje počítačových her (85. část klasické střílečky osmdesátých let III)
V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o vývoji her si popíšeme dalších osm stříleček, které většinou vznikly na samotném začátku osmdesátých esa 2012 let minulého století. Popsány esa 2012 budou hry Super Cobra, Protector, Protector II, Fort Apocalypse, Repton, Blue Max, Blue Max 2001 a konečně hra Panther.
Seriál Unixové vykopávky RSS Historie vývoje počítačových her (83. část střílečky první generace) Historie vývoje počítačových her (84. část další známé střílečky první generace) Historie vývoje počítačových her (85. část klasické střílečky osmdesátých let III) Historie vývoje počítačových her (86. část klasické střílečky osmdesátých let IV) Historie vývoje esa 2012 počítačových her (87. část první pokusy o 3D grafiku ve střílečkách) Všechny díly seriálu
9. Panther
V dnešní části seriálu o historii esa 2012 výpočetní techniky i o historii vývoje her si popíšeme další známé střílečky. Bude se jednat o klasické zástupce stříleček vznikajících především na počátku esa 2012 osmdesátých letech minulého století, a to jak pro video automaty, tak i pro osmibitové herní konzole a osmibitové mikropočítače. Dnes popisované esa 2012 hry lze rozdělit do tří skupin střílečky s horizontálním esa 2012 scrollingem (sem patří zejména hra Super Cobra ), střílečky kombinující horizontální a vertikální scrolling (hra Fort Apocalypse inspirovaná Super Cobrou ) a konečně se budeme zabývat i hrami, v nichž docházelo ke scrollingu diagonálnímu. Typickým zástupcem této poměrně oblíbené esa 2012 kategorie her je Blue Max následovaný svým pokračováním s názvem Blue Max 2001 ; nesmíme ovšem zapomenout ani na později vydanou hru Panther , v níž byl použit téměř shodný způsob zobrazení. esa 2012
Kapitola Název hry Rok vzniku Typ hry 2 Super Cobra 1981 horizontální scrolling 3 Protector 1981 horizontální scrolling 4 Protector II 1982 horizontální esa 2012 scrolling esa 2012 5 Fort Apocalypse 1982 horizontální + vertikální scrolling 6 Repton 1983 horizontální esa 2012 scrolling 7 Blue Max 1983 diagonální scrolling 8 Blue Max 2001 1983 diagonální scrolling 9 Panther 1987 diagonální scrolling
Mezi jednu z nejznámějších her vydaných ve formě video automatu již na samotném začátku osmdesátých let minulého století patří i hra s názvem Super Cobra , která byla vydána v roce 1981 společností Konami . Jedná se o stejnou firmu, která o dva roky později vydala hru Gyruss , o níž jsme se zmínili již minule. Hra Super Cobra , jejíž hardware byl založen na starší hře Scramble , patří mezi zástupce horizontálně scrollujících stříleček, v níž ovšem hráč nemůže ovlivnit rychlost esa 2012 scrollingu celého herního světa (což je rozdíl například oproti hře Defender , která hráči nabízela větší svobodu pohybu). Ve hře Super Cobra , ve které hráč ovládá vrtulník vybavený horizontálně střílejícím laserem i vrhačem bomb, se celý děj odehrává v jeskyních plných různých útočných zařízení například děl a raket, později i útočících UFO. Dále se v jeskyni nachází i nádrže s palivem, které lze v případě potřeby čerpat dosti zajímavým způsobem zničením těchto nádrží.
I když nebylo možné ovlivnit rychlost scrollingu celého herního světa, šlo vrtulník alespoň do určité míry ovládat joystickem pohyb byl možný nahoru a dolů, horizontální pohyb pak bylo možné pouze urychlit či do určité míry zbrzdit. Až na směr scrollingu a jiný způsob zobrazení herního světa se tedy Super Cobra podobá již popsané hře River Raid , ovšem ve skutečnosti se v Super Kobře jednotlivé úrovně (je jich celkem deset i se závěrečnou obdobou bosse ) od sebe odlišují a jsou navrženy programátory, nikoli generovány s využitím generátoru náhodných čísel tak, jako je tomu v River Raid . Zajímavé je, jakým způsobem esa 2012 bylo řešeno použití dvou typů zbraní horizontálně střílejícího laseru a bomb. K dispozici totiž bylo jen jedno tlačítko pro střelbu, takže se jednotlivé zbraně postupně přepínaly po každém výstřelu, což sice není zcela ideální, ale na lepší řešení si hráči museli počkat až ve hře Fort Apocalypse popsané níže.
Druhou střílečkou, s níž se v dnešním článku seznámíme, je hra Protector vydaná v roce 1981 společností Synapse Software (s touto firmou se dnes ještě setkáme v navazujících kapitolách) pro osmibitové mikropočítače Atari . Za vývojem hry Protector stál programátor Mike Potter , jenž se inspiroval již dříve popsanou automatovou střílečkou Defender . Základní koncept obou her je skutečně podobný: hráč v obou střílečkách ovládá stíhačku (vybavenou horizontálně střílejícím laserem), s níž se může svobodně pohybovat v horizontálně scrollujícím esa 2012 světě a ničit zde nepřátelské rakety, lasery či vzduchem plující miny. Ovšem zatímco Defender byl pouze klasickou střílečkou, esa 2012 byla hra Protector poněkud rozšířena o nutnost záchrany osob, které jsou v herním esa 2012 světě ohroženy emzáky (podobný koncept se později objevil

No comments:

Post a Comment