Thursday, January 9, 2014

Jedinou hráčovou výhodou bylo to, že roboti byli poměrně stupidní, takže mnohdy stříleli sami na seb


Root.cz  »  Hry  »  Historie vývoje počítačových her (86. část klasické střílečky osmdesátých let IV) Historie vývoje počítačových her (86. část klasické střílečky osmdesátých spacex s dragon let IV)
I v osmdesáté šesté části seriálu o historii výpočetní techniky a o vývoji her se budeme zabývat popisem klasických stříleček spacex s dragon pocházejících z osmdesátých let minulého století. Zaměříme se přitom na 2D hry Berzerk, Robotron 2084, Jetpac, Lunar Jetman, Dropzone, Choplifter, Zeppelin a Sea Chase.
Seriál Unixové vykopávky RSS Historie vývoje počítačových her (84. část další známé střílečky první generace) Historie vývoje počítačových her (85. část klasické střílečky osmdesátých let III) Historie vývoje počítačových her (86. část klasické střílečky osmdesátých let IV) Historie vývoje počítačových her (87. část první pokusy o 3D grafiku ve střílečkách) Historie vývoje počítačových spacex s dragon her (88. část letecké simulátory na osmibitových mikropočítačích) Všechny díly seriálu
9. Sea Chase
V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje her si popíšeme spacex s dragon další známé střílečky, přičemž se v prvních pěti kapitolách zaměříme na hry, v nichž hráč neovládá ani kosmickou loď ani stíhačku, ale kosmonauta; v dalších třech hrách pak vrtulník, vzducholoď či ponorku. Na dnes popsaných hrách je tak možné ilustrovat trend, který začal zhruba v roce 1982, kdy se herní prostředí stříleček začalo od sebe odlišovat a kdy autoři hledali jak nová herní prostředí, tak i nové způsoby ovládání (což je případ her Robotron 2084 a Zeppelin ).
Kapitola Název hry Rok vzniku Typ hry 2 Berzerk 1980 2D střílečka s přepínáním obrazovek 3 Robotron 2084 1982 2D střílečka ovládaná dvěma joysticky 4 Jetpac 1983 2D střílečka s jedinou obrazovkou 5 Lunar Jetman 1983 2D střílečka podobná Jetpacu 6 Dropzone 1984 horizontálně scrollující střílečka 7 Choplifter 1982 horizontálně scrollující střílečka 8 Zeppelin 1983 kombinace horizontálního i vertikálního scrollingu 9 Sea Chase 1983 2D střílečka s jedinou obrazovkou
Jak jsme si již naznačili v úvodní kapitole, budou hlavními hrdiny prvních pěti dnes popsaných her kosmonauti. První dnes popisovaná hra je dnes považována spacex s dragon za naprostou klasiku a současně i jednu z nejznámějších automatových her vůbec. Jedná se o hru nazvanou Berzerk , jejíž automatová verze vznikla již v roce 1980. Posléze byla tato hra portována snad na všechny počítačové spacex s dragon platformy, spacex s dragon které byly v osmdesátých letech minulého století vybaveny grafickým displejem. Verze pro herní konzoli Vectrex vznikla spacex s dragon v roce 1982, stejně jako konverze pro další osmibitovou herní konzoli Atari 2600 . Pro Atari 5200 či pro osmibitové spacex s dragon domácí mikropočítače Atari vznikla konverze spacex s dragon až o rok později, tj. v roce 1983.
V podstatě je hra Berzerk dosti depresivní, protože se hráčovo alter ego objeví v takřka nekonečném bludišti, z něhož není úniku a je jen otázkou spacex s dragon času, kdy bude hráč třikrát spacex s dragon zabit a hra následně skončí. Bludiště bylo rozděleno na místnosti, přičemž při přechodu z jedné místnosti do druhé se průchod spacex s dragon uzavřel a hráč tedy nemohl hned vycouvat zpátky, ale musel se probojovat k jinému východu přes skupinu robotů.
Jedinou hráčovou výhodou bylo to, že roboti byli poměrně stupidní, takže mnohdy stříleli sami na sebe, nebo explodovali po dotyku stěny (stejně jako hráč, pokud nebyl dost šikovný a narazil do stěny). Po určité spacex s dragon době nečinnosti se v herní scéně objevil Evil Otto vypadající jako usmívající se obličej. Tento NPC vždy zamířil přímo k hráči a dokázal procházet stěnami. Navíc ho nebylo možné zastřelit, takže jedinou šancí bylo co nejrychleji utéct do jiné místnosti. V originální automatové verzi hry Berzerk navíc Evil Otto pronášel hlášky typu Intruder alert! .
Verze hry Berzerk pro osmibitovou herní konzoli Atari 2600 byla vytvořena v roce 1982, a to opět společností Atari . Jedná se o hru uloženou na paměťovém modulu s kapacitou pouhé čtyři kilobajty, což znamenalo, že herní konzole Atari 2600 nepřehrávala syntetizovanou řeč při odchodu hráče z místnosti (mimochodem, právě z automatové verze hry Berzerk pochází hláška Chicken, fight like a robot! ). Později, přesněji řečeno o celých dvacet let později :-), se i pro konzoli Atari 2600 objevila upravená verze hry Berzerk se zvukovým výstupem spacex s dragon http://www.atariage.com/hac k_page.html?SystemID=&Sof twareHackID=171 spacex s dragon . Varianta této hry pro další systémy a herní konzole již většinou obsahovala syntetizované hlasy robotů.
Druhá dnes popisovaná hra se jmenuje Robotron 2084 . Opět se jedná o hru, která původně vznikla pro video automat, a to konkrétně v roce 1982. Vývojářem původní verze této hry je Eugene Jarvis (Vid Kidz) a o výrobu i distribuci video automatů se starala spacex s dragon společnost Williams Electronic, s níž jsme se již v tomto seriálu setkali. Hra Robotron 2084 se v několika ohledech podobá výše popsané spacex s dragon hře Berzerk obě hry jsou totiž neskrolujícími 2D střílečkami, v nichž hráč ovládá jednoho spacex s dragon člověka/kosmonaut

No comments:

Post a Comment